Hello From Østerrike en utflukt til Slovenia og Italia Monte Lussari

Av Susanne PacherAfter yesterday spennende utflukt til Graz var vi planlegger en enda større outing i dag: en utflukt til den såkalte «Drei-Lnderecke”, et område hvor Østerrike, Italia og Slovenia møtes. Så vi dro tidlig om morgenen for å kjøre fra hjemmet mitt provinsen Steiermark langs A2 motorveien til den østerrikske provinsen Kärnten. Stasjonen over fjellene i Vest Styria er svært naturskjønne og hyggelige panoramaer fortsatte inn i den pittoreske provinsen Kärnten ( “Krnten” på tysk).

Provinsen Carinthia er den sørligste østerrikske provinsen, det er nær 280 km lang, men i noen områder kun 45 til 50 km bred. Den vestlige delen av provinsen er preget av den østerrikske High Alpene, mens den østlige delen funksjoner bredere daler og middels høyde fjell. Kärnten er et svært populært turistmål, spesielt naturskjønne innsjøer (f.eks Wrthersee, Ossiacher See, Millsttter Se, Weiensee og mange andre) er en stor turist uavgjort i sommer, og om vinteren denne provinsen har fleire gode skiområder for alpint entusiaster.

Våre mål for i dag var et fjell som kalles “Mangart” som ligger i Slovenia og på 2679 meter er det fjerde høgaste toppen i Alpane. Denne delen av Alpene strekker seg fra nord-østlige Italia til Slovenia og er oppkalt etter Julius Cesar. Den dominerende mineral i dette området er kalkstein som har mange kjente og taggete fjelltopper.

Den Mangart Fjellet er lettest nås fra den italienske siden, så vi krysset østerriksk-italienske grensen ved Thrl-Maglern. Fordi Østerrike og Italia er både EU-landene, har vi ikke engang å vise vår pass lenger og fortsatte inn i grensebyen Tarvisio og slått til venstre inn et fjell elvedal som ville ta oss til vårt bestemmelsessted. Våre stasjonen tok oss gjennom sjarmerende fjellandsbyer som virket ganske fjern og tilbaketrukket, og mindre enn en halv time fra Tarvis vi nådde den vakre “Predil Lake”, en nydelig innsjø med grønt og turkis vann som er omgitt av et imponerende fjell panorama. Vi stoppet for en kort bilde pause og fortsatte vår oppstigning opp den julianske alpene fortiden ulike switchbacks og leftover festningsverk som går tilbake til den første verdskrigen Mange fjell i dette området var faktisk scener av fjellet krigføring som preget den første verdenskrig. Store militære operasjonene fant sted i dette området midt i høyfjellet mellom midten av 1915 og slutten av 1917 og mer enn 300.000 østerriksk-ungarske og italienske soldater omkom i disse kampene.

Til slutt nådde vi den italiensk-slovenske grensen og vi hadde fortsatt å presentere våre pass. Vi fortsatte videre opp på flankene av Mangart Mountain, men våre kjøretøy begynte å overopphetes. Min bror stoppet og åpnet panseret, og vi begynte å konkludere med at motoren kjøleviften was not working. Som et resultat, ville vi ikke kunne fortsette å klatre opp den bratte veier og måtte snu og gå tilbake til dalen.

Alle av oss var litt skuffet siden vi ikke var i stand til å nå våre fjell reisemål, men vi var raskt på beina, og bestemte seg for å tenke på et annet sted å besøke. Broren min foreslo å lede tilbake til området Tarvisio i Italia og ta taubanen opp Monte San Lussari. Siden veien var enten nedover eller til og med, var vår bil i stand til å kjøle ned og vi kunne fortsette turen på relativt flatt terreng.

Sør for Tarvisio vi kjørte gjennom landsbyen Camporosso hvis navn sies å gå tilbake til rødt padder som ble sagt å befolke området. Vi stoppet på basestasjonen i Monte Lussari taubane og tre av oss tok en tur opp i en av de 91 hyttene. Vi var i stand til å ta min brother hund med oss og nøt de elleve minutter lange turen opp fjellet. Som vi besteg fjellene fikk mer imponerende.

Vi har gått ut på toppen og jeg ble overrasket over å se en liten fjell landsby på toppen av fjellet som faktisk har vært et populært pilegrimsmål reisemål for mer enn 600 år. Legender sier at i 1360 en gjeter var på utkikk etter spredt sau og fant dem, knelte ved siden av en busk og da han kom nærmere, så han at det var en trekirke bilde av mor Maria med Jesusbarnet. Han plukket opp tre bildet og tok den ned til landsbyen for å gi den til sognepresten. Men neste dag bildet var på fjellet igjen, omgitt av knelende sauer. Denne mirakuløse hendelsen gjentok seg for tredje gang og deretter senior kirke offisielt utstedt instruksen å bygge et kapell på stedet der bildet ble funnet.

Flere bygninger omgir dette kapellet, og nesten alle av dem huset verken restauranter eller butikker hvor du kan plukke opp suvenirer og religiøse pyntegjenstander. Flere restauranter funksjonen utendørs terrasser eller balkonger som gir en uforglemmelig utsikt. Vi gikk gjennom det lille markedet området og hiked opp bare noen få meter til toppen området Monte Lussari hvor vi hadde en flott 360 graders over de omkringliggende fjell.

Lunch time var kommet, og vi besluttet å sette seg ned på en av balkongene ser sørover til den italienske alpene. På denne nydelig klarvær utsikten var forbløffende, og vår appetitt ble stimulert av den skarpe Alpine luften. Vi bestilte hver en rett som kalles “Tris” som besto av tre typer pasta og også kjennetegnet porcini sopp og en lokal sau ost. Den imponerende fjellet i vårt syn var Cima di Cacciatore (Hunters Mountain). Ingen av oss kunne fullføre dette mettende lunsj og vi besluttet å gå den av litt med en annen tur i fjellet området før vi tok taubanen ned i dalen.

Vi kjørte tilbake til Tarvisio hvor vi stoppet for omtrent en time og sjekket ut det lokale markedet. Tarvisio er den viktigste byen i Val Canale område i Italia, en meget unik regionen siden det er det eneste området hvor Europe store språkfamilier, den germanske, slaviske og romanske språk høyttalere, møter, en unik konstellasjon. Tarvisio selv pleide å være en del av Østerrike-Ungarn til 1918 og byen pleide å være hovedsakelig tysktalende. I mange år var en viktig handelsby og nytte fra grensen trafikken med Østerrike og tidligere Jugoslavia, og henholdsvis todays Slovenia. Selv i dag er det fortsatt en betydelig mengde shopping aktivitet som skjer i helgene.

Så ettermiddagen ble raskt kommer til en nær vi besluttet å starte vår kjører tilbake til den østlige delen av Østerrike som ville ta ca tre timer. Nær Carinthian byen Klagenfurt vi skjedd på en trafikkork på motorveien og den konstante stoppe og gå handling brakt vår bil nær overoppheting igjen. Som vi begynte å bestige fjellet kjeden mellom Kärnten og Steiermark, vi kjørte til en parkeringsplass hvor vi la bilen kjøle ned igjen for å være sikker wed kunne komme over fjellet. Endelig sent på ettermiddagen hadde vi nådd vår hjemby Weiz og min bror og søster svigerbror så fram til å hvile og slappe av etter en noe stressende kjøretur.

Vel, jeg hadde hatt litt av en snooze i bilen, så jeg var klar til å fortsette å utforske. Jeg hoppet inn i min leiebil og besluttet å fortsette med noen lokale undersøkelser. Jeg kjørte gjennom de pittoreske Weiz Gorge langs Weiz elva inn i fjellet høylandet at rammen min hjemby. Jeg kjørte opp i regionen Sommeralm som er et landskap preget av høytliggende alpine enger, ligger på rundt 1200 moh Mesteparten av arealet ligger over tregrensen og kuer beiter fritt på store åpne plasser. Jeg så en lokal bonde mate kuene og fortsatte kjører langs den smale veien som forbinder Sommeralm med tilstøtende regionen Teichalm (ordet “Alm” refererer til “Alpine eng eller beite”.)

For noen år siden syv små lokale kommuner kom sammen til en region kalt “Almenland”, et utpekt naturparker regionen som tilbyr muligheter for fotturer, sykling, skiturer samt fantastiske fjellene. Flere restauranter og seng og frokost gir muligheter for kraftig østerrikske bespisning og overnatting, og en liten lokal innsjø funksjoner pedalbåter. Jeg parkerte bilen min ved “Teichwirt”, en stor lokal restaurant, og startet min tur rundt innsjøen.

Ved sørenden av innsjøen er en over-sized statue av en Alpine okse, et symbol på det vellykkede lokale fritt beitende kveg virksomhet som selger sine produkter til en rekke restauranter i regionen. Hver sommer mer enn 4000 Alpint okser beiter i dette området og tilsynelatende kjøttet som de produserer er det mest populære merket i hele Østerrike.

Jeg gikk forbi veldig rustikk restaurant og lokal underholdning sentrum kalles “Latschenhtte”, et sted som innehar Alpint disco partier hver tirsdag og “Over-30” partiene hver fredag. Typiske Styrian levende musikk tilbys også regelmessig og dette kompleks av tre strukturer er en populær underholdning reisemål for folk fra de omkringliggende regionen. Like ved det jeg stoppet for å se en gruppe beite kyr og ble underholdt av en duo av storfe skapninger som ble “horsing rundt” (eller bør det være “cowing rundt”?) Med hverandre. De var golf opptil hverandre, og til en prøvde å hoppe den andre og rundt de syntes å ha en god tid.

Solen var nå innstillingen og luften var blitt kjølig, så jeg startet min kjøre hjem forbi fjellandsbyer av Fladnitz og Passail, to store landsbyer i Passail Basin, et høytliggende platå som er innrammet på alle sider av mountaineous terreng. Jeg definitivt hadde hatt en hel dag i dag og gledet seg til nye eventyr tomorrow.Susanne Pacher er utgiver av http://www.travelandtransitions.com, en web-portal for ukonvensjonell reise på tvers av kulturelle forbindelser. Sjekk ut våre GRATIS ebøker om reiser .

This entry was posted in Reise and tagged , , , , , , , , . Bookmark the permalink.